fredag 9 september 2016

like a pro

Tågstrul de luxe i går när inga tåg gick mot Uppsala pga olycka. "Välj annan färdväg" var enda rådet som gavs. Taxi kändes dyrt, Swedbus tänkte alla andra på och var fullbokat, så jag försökte vara kreativ. Stod där på Karlberg och insåg att pendeln till Bålsta gick som vanligt. Och från Bålsta kan man åka buss till Uppsala. Och jag lyckades matcha pendel med direktbuss. Så det tog "bara" en timme extra för mig att komma hem, utan att behöva betala något extra (har UL/SL-pendelkort). Knappt några andra folk på tåg eller buss heller. På Uppsalapendeln kan det vara knökfullt, men uppenbarligen är inte Bålsta ett lika attraktivt resmål. Och Bålsta-Uppsala med buss var inte heller högtrafik.

Inte för att detta är en väg att ta till vardags, men jag kände mig nästan som Macgyver när jag lyckades ta mig hem denna kaoseftermiddag, nästan utan besvär.

I dag jobbar jag halvdag, hemifrån. Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar