tisdag 29 september 2015

om yogan

Jag har ju under de senaste åren smugit i gång lite med yoga. Gått på några öppna utomhuspass under sommarsäsongen och den här sommaren yogat var och varannan dag med appen Yoga Studio. Och nu i höst har jag börjat en "riktig" yogakurs. Det är så himla lyxigt att en vän till mig är yogalärare och har precis börjat hålla kurser i en studio som ligger precis över gatan från vår lägenhet. Så varje måndag går jag in i den lilla studion och yogar med ett gäng andra, jag tror vi är ca 5-10 där varje gång. Och jag älskar det. Det är en kombination av hatha/vinyasa-yoga, som är ganska fysisk, och med mycket fokus på andning. Varje gång blir jag genomsvettig och varje gång blir jag utmanad. För det är en utmaning för mig att yoga. Jag är stel och vissa poser är nästan omöjliga för mig. Men jag lär mig mycket om mig själv: att det är ok att inte vara bäst, att det räcker att försöka, och att jag ofta kan lite mer än vad jag tror. Jag är så van att ge upp eller inte försöka när det är något (fysiskt) jag tycker är svårt. Det hänger i från när jag var barn och hörde till den där gruppen som var helt värdelös på gympalektionerna. Att jag från fyran till sexan hade en rakt av elak gympalärare gjorde inte saken bättre.

Därför har jag hittills i mitt tränande liv mest gjort sådant som jag känt mig bekväm med, och inte riktigt vågat utmana mig själv, på grund av rädslan att misslyckas. Men nu vågar jag! Och jag älskar det. Helst vill jag gå runt i yogakläder hela dagarna, djupandas och bara lyssna på flummig yogamusik. Fast kanske inte? Oh well, sammanfattningen av detta svamliga inlägg är att jag älskar att yoga, och funderar på hur jag ska få in mer yoga i mitt liv. Börjar i morgon med att gå på ett yogapass på mitt gym. Inte lika mysigt eller bra som en mindre klass där läraren kan assistera mycket, men ett sätt att hinna (och ha råd) att yoga lite mer är det ju, genom att utnyttja träningsstället där jag ändå har kort.

I love yoga!

4 kommentarer:

  1. Jag har en vision att försöka yoga själv på morgonen en kvart eller så innan alla vaknar ( är ju först i detta hus) men vågar inte göra något nu som preggo för jag har inte koll på exakt vad jag får göra... Men preggo är en ju inte hela livet så jag ska klura och köpa en bra yogamatta. :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att du funnit glädjen i yogan! Jag yogar ju också hemma med Yoga Studio och så på SATS, men det är ju inte samma sak som att gå på en "riktig" yogastudio. Jag gick några ggr under våren/sommaren och yogade för Zandra Lundberg och jag älskade det. Tyvärr har hon dragit till Bali, men jag skulle verkligen vilja hitta en yogalärare som kunde ge mig samma känsla som hon, då skulle det vara värt att investera i ytterligare ett träningskort...

    SvaraRadera
  3. Tänk vad gymnastiken i skolan har förstört för så många. Det är ju inte klokt när man tänker på det.

    Men kul att du hittat till yogan! Jag försöker lite då coh då, men är inte riktigt hooked.

    SvaraRadera
  4. About Alice: låter härligt! Jag har en yogamatta från typ Stadium, men suktar efter en ekologisk, fin. Kanske i födelsedagspresent?

    Maria: riktig yogastudio är underbart! Men som sagt, kostar pengar, och man måste ju ha tid och hitta en bra instruktör, osv...

    I will not: ja, den där himla skolgympan! För mig tog det många år att hitta till yogan, men nu så!!

    SvaraRadera