tisdag 3 september 2013

om att hinna med

När man har gett sig själv en sysselsättningsgrad på 130%, är ny på såväl jobb som plugg och har en make som också jobbar de lux-mycket (just nu) är det lite svårt att hinna med. Man får prioritera (och fixa barnvakter till höger och vänster). Den här veckan har träning blivit lågprioriterat. Igår var jag helt slut, i dag kom jag hem 19.30 och barnen somnade inte förrän nyss. Resten av kvällen (som inte är så lång pga jag är kvällströttast i stan) tänkte jag ägna åt kurslitteratur. Vad är en nyhet och hur skriver man en nyhetsartikel. För det ska jag göra i morgon. Skriva en nyhetsartikel. Besöka en myndighet, leta i deras diarium, begära ut handlingar, kontakta källor och skriva en artikel. Klar torsdag kl 10. Snabba ryck. Jag är rätt nervös, jag har för fanken aldrig sökt i ett diarium! Men har i alla fall tänkt ut en smart grej: om jag väljer den myndighet (i Uppsala) som ligger längst bort från mitt hem så får jag till ett helt gäng transportcyklingskilometrar. Sen får vi se hur det känns under dagen, kanske unnar jag mig ett träningspass också. Men prio ett blir att få ihop en artikel. Och hämta-lämna-barn-rejset, för i morgon finns ingen barnvakt.

2 kommentarer:

  1. Tips från registratorn inför diariebesöket:
    - be att få gårdagens postlista av registrator, där finns alla nyinkomna ärenden listade med namn på ingivare.
    - be om kopior på de ärenden som intresserar dig mest. Det tar registratorerna fram åt dig, så du behöver inte själv bläddra i ett arkiv eller så. De flesta myndigheter (utom den jag jobbar på) är hyfsat digitaliserade och de har kanske till och med scannat alla ärenden, vilket gör det till en piece of cake för dem att ta ut åt dig.
    - generellt sett är registratorer himla bra och insatta och kan hjälpa dig att hitta det du vill ha - det är ju därför vi finns där. Så dra dig inte för att ställa en massa frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Katta, I löv you!! Nu känns det ca tusen gånger bättre inför i morgon! Hoppas registrator på min myndighet är lika trevlig som du. Puss!

      Radera