torsdag 16 maj 2013

härlig morgon

I dag körde jag ett morgonpass på gymmet igen. På torsdagar är det spännis-gymmet som öppnar tidigt. Gymmet dit killar går två och två, lassar på massa vikter på skivstången och sen mest står och pratar. Högljutt. De tjejer som är där tränar ensamma och mycket fokuserat.

Oh well, jag fick till ett hyfsat ben-pass med många funktionella övningar. Ett nytt linne från H&M piggade upp lite extra. Sen var det sjukt gott med frukost: over night oats med hallon och lakrits. För den som undrade gjorde jag så här:

Havregryn, linfrön och lakritspulver blandas med mjölk och kesella i en burk. Rör i så mycket hallon det får plats (för hallon är ju sjukt gott). Låt stå och svälla i kylskåp över natt. Sjukt god och praktisk frukost. Smaksättning kan man testa sig fram. Jag har även kört mosad banan och kakao samt blåbär. Alla varianter är goda.


5 kommentarer:

  1. Fint linne!

    Undrar lite över det där med over night oats. Samma som gröt fast inget kokande och mer protein? Är det rätt?

    SvaraRadera
  2. PiM: Jag vet faktiskt inte om det är mer protein, kanske nåt som inte förstörs när man inte kokar? Jag brukar göra det när jag ska ha-med-frukost och inte orkar stå på jobbet och koka. Praktiskt att fixa allt på kvällen innan och sen bara ta med. Men om det är nyttigare vet jag ej. Jag har i lite kvarg för att öka proteinhalten.

    SvaraRadera
  3. Morgonträningen är den bästa. Hela dagen finns kvar!

    SvaraRadera
  4. Alltså, lite proportioner mellan ingredienserna, tack? Hälsn. Receptnörden

    SvaraRadera
  5. MissUD: sannerligen!

    Malin: hmm. Ca 1 dl havregryn, en matsked linfrö, två matskedar kvarg (kan uteslutas) och kanske en eller två dl mjölk. Smaksättning efter tycke och smak... Googla overnight oats så hittar du recept! Jag har märkt att det inte spelar så stor roll med proportionerna (ibland blir det lösare, ibland fastare konsistens, gör inte så mycket)

    SvaraRadera