torsdag 14 juni 2012

vad är grejen med killar som tränar i grupp?

Morgonträning på en torsdag i stället för den traditionella onsdagen betydde att jag fick söka mig till mitt träningsställes andra anläggning (de alternerar med att öppna tidigt). Detta gymmet har mer "rå" karaktär, och i stället för mina vanliga morgonträningskompisar (ett tantgäng, några karlar i 40-60 års åldern, några studentskor) fick jag hänga med några killgäng. Ni vet dem som släntrar in, mycket måna om att alla i gymmet ska se (och höra dem). Sen ockuperar de något av de coolaste och hårdaste hörnen (typ där Smith-ställningen står). Sen lassar de på alla vikter de hittar och börjar köra. Väldigt lite. De rycker lite i stången, "passar" varandra och pausar mest. Hänger där jättelänge och hindrar alla andra att köra. Går vidare till nytt ställe i gymmet (gärna där de ses och hörs väl) och upprepar proceduren där. Oh my, som jag ogillar dessa killgäng. De sprider dålig stämning och jag blir bara irriterad. Om jag, som svag, lite mullig tjej vågar närma mig deras domäner får jag onda ögat. Fast jag gör det ändå, jag har betalt och gymmet är för alla.

Men vad är grejen med dessa gäng? De kan ju rimligtvis inte hinna träna så mycket, eftersom de mest hänger. Är detta vad killar gör för att umgås, alltså ekvivalent med tjejers fikande? Man undrar ju.

Här hänger de och ockuperar!

7 kommentarer:

  1. Underbara du!! Jag har också fascinerats och funderat över detta fenomen. Jag tror nog att det går att likställa med vårt fikande och kan nog även ses som ett sätt att boosta deras manlighet. Sen att det blir den motsatta effekten verkar de inte förstå. Och vi säger inget va?? Vi låter dom leva i den illusionen ;)

    Jag har i vissa lägen starkt funderat på att börja stöna och skrika likvärdigt när jag står där med mina 3-kiloshantlar för att sedan släppa den med en hård duns i golvet när jag är klar (för så ska man tydligen göra för att få största möjliga titt-faktor i gymet), men det har slutat med en tanke. De kanske skulle bli rädda för mig då ;)

    SvaraRadera
  2. Malin: haha, jag glömde det där med att släppa vikterna med en duns. Låt oss börja med det!!

    SvaraRadera
  3. Mitt stora irritationsmoment oxå. Och jag tycker inte att de har snygga kroppar heller. Sedan får de ont i knäna och axlar för att de tränat fel och kommer till mig...och fattar inte att lättare träning med flera reps så att man blir svettig är ett bättre alternativ...

    SvaraRadera
  4. Fniss. Jag tror definitivt på "fika-teorin", verkar vettig :D

    Och jag ogillar dem OCKSÅ! Om jag väl vågar mig till gymmet någon gång... så skrämmer de bort mig, jag vågar aldrig gå i närheten av dem. Måste bli liter mer tuff som du!

    SvaraRadera
  5. JoHo: tänk på hur tuff du var på NMT-träningen!

    SvaraRadera
  6. Och jag tycker det är strongt av dig att rubba deras cirklar!!!

    SvaraRadera