tisdag 25 januari 2011

indigo?


Hmm, det här med färgdefinitioner är inte lätt, speciellt blir man lite förvirrad över skillnaden mellan indigo och lila. Om man vänder sig till wikipedia hittar man detta:

"Indigo is the color on the electromagnetic spectrum between about 420 and 450 nm in wavelength, placing it between blue and violet. Although traditionally considered one of seven divisions of the optical spectrum, modern color scientists do not usually recognize indigo as a separate division and generally classify wavelengths shorter than about 450 nm as violet."

Så här tolkar wikipedia regnbågens färger:

Red:     . Orange:     . Yellow:     . Green:     . Blue:     . Indigo:     . Violet:    .

Jag tycker vi gör så att det är upp till var och en hur man vill tolka de olika färgerna. OK?


3 kommentarer:

  1. toppen, det här blir bara bättre och bättre! få se nu när jag håller upp strumpbyxorna.... hm det är nog lila. åååh, jag kanske kommer kunna skapa en monokrom outfit, bibliotekarier har mkt lila...haha

    SvaraRadera
  2. Färger engagerar, kul! Har känt mig så lagom frsch i den lilla orange t-shirten och imorgon blir väl katastrofen ett faktum. Förhoppningsvis vänder det sedan! Om jag skulle skicka en liten bild, till vilken adress skall den då?

    SvaraRadera
  3. libby: hurra, det ser jag fram emot.

    fliselin: kul att du ändå anstränger dig så! du kan maila mig på:
    frida.johnson snabela gmail.com

    SvaraRadera