torsdag 11 november 2010

dag 02 – Min första kärlek

Han hette Peppe och började i min klass i tvåan. Han var skitsöt med kort, blont hår och vi var precis lika långa. När vi gick i trean och skulle ha en dansuppvisning blev jag skitbesviken när jag inte fick dansa med honom. Det visade sig att han blev precis lika besviken, och så blev vi ihop. Det innebar att vi satt bredvid varann varje dag i matsalen. När det var klassdisco eller födelsedagsparty (kalas var ju bara för barnungar) dansade vi tryckare med varann, och bara varann. Jag kunde lägga mitt huvud på hans axel när vi dansade (det har aldrig hänt med någon kille senare i mitt liv) och det var så mysigt att stå där i mörkret och krama honom till tonerna av Rick Astleys ljuva stämma.

Nån gång i fyran eller femman tog det slut och jag lämnade "fråga-chans-lappar" till några andra killar i klassen, men det blev aldrig riktigt samma sak. Sen dröjde det till ettan i gymnasiet innan jag hade en pojkvän igen. Han var också blond och rätt kort, men inte så gullig visade det sig. Fast det är en annan historia.

6 kommentarer:

  1. Det här gjorde att mina egna "party"minnen triggades igång. Och oj, vilken oerhört viktig skillnad mellan kalas och party. Det handlade om typ allt från samtalsämnen till maten. Vad allvarligt livet var på den tiden, på vissa sätt!
    Och fin berättelse förstås!

    SvaraRadera
  2. hallin: åh, tack!
    k: ja, dessa ungdomsår, jag saknar dem inte direkt...

    SvaraRadera
  3. I min lilla byskoleklass fanns inte så många killar att välja mellan. Rätt tradigt när flera tjejer var tvungna att vara kära i samme kille, haha!

    SvaraRadera
  4. Jag minns att ni var ihop, men inte så länge. Det var så rolgit att läsa :O)

    SvaraRadera
  5. Mrs J: jobbigt läge ;-)

    Susanne: man undrar ju vad han gör nu för tiden...

    SvaraRadera