söndag 30 augusti 2009

det här med bufféer

Jag älskar mat. Tanken på en buffé fylld med god mat får mig alldeles lyrisk. Alldeles speciellt älskar jag tanken på en lyxig frukostbuffé. Men tyvärr är det oftast tanken som är bäst. När man väl står där blir det ofta bara för mycket och man blir mätt alldeles för fort. I helgen fick vi både dessertbuffé och frukostbuffé. Jag orkade bara smaka en bråkdel av desserterna och hade nog varit nöjd med bara en bit eller två av den ljuvliga nougaten. Samma på frukosten. Jag storknade innan jag ens kom till våfflorna. Färskpressad juice, fil med färsk frukt, en bit hembakt bröd och kaffe med varm mjölk var allt jag egentligen mäktade med. Sen åt jag en croissant med sylt bara för att. Och var för mätt länge, länge.

Vad tycker ni, buffé eller à la carte?

10 kommentarer:

  1. Jag tycker det beror lite på vilken sorts buffe det är. Vissa buffeer, till exempel på finlandsfärjor eller lunchrestauranger kan vara riktigt dåliga. Men en prisvärd buffe med bra mat gillar jag verkligen. Och frukostbuffe....mmmmmmm...

    SvaraRadera
  2. Samma som du. Alltid lockande med buffé men när man väl är där så var tanken bättre än verkligheten. Fast frukostbuffé tycker jag kan vara bra så man får välja. Bra buffé brukar innebära mycket frukt.

    SvaraRadera
  3. Hmmm. Har alltid hävdat att frukostbuffé är det bästa som finns (eftersom jag tycker frukost är det godaste på hela dagen). Men faktum är att jag på senare tid insett att à la carte-frukost känns enormt lyxigt.

    SvaraRadera
  4. fräsch buffé när man har massor av tid är oslagbart.
    ääääääääälskar att sitta och prata, masa mig iväg och hämta lite till, smaka något nytt, pausa en stund och bara snacka, ta lite frukt.... mmmmm, bufféhäng I like.

    SvaraRadera
  5. Ska det vara riktigt lyxigt föredrar jag a la carte.
    /mickis

    SvaraRadera
  6. alla: smaken är uppenbarligen som baken! men som kapybaran sa så är nog buffé bäst när man har gott om tid (och inga barn att passa).

    SvaraRadera
  7. Buffe är ju helt underbart, men jag får alltid så ont imagen efteråt. Men ändå så går jag och äter buffe på Thai village varje gång jag är i Uppsala :)

    SvaraRadera
  8. Buffé. Fast det är nog matvraket i mig som talar. Tidig buffé - så man slipper alla som nyser och tar på allting. :)

    SvaraRadera
  9. Cecilia: eller hur, tanken är liksom bättre än själv utförandet. Men jag håller med Thai Village är underbart:

    MissKYD: låter vist i dessa influensatider ;)

    SvaraRadera