måndag 9 mars 2009

klimatsmart

Kapybaran undrade hur vi gör för att äta klimatsmart, så jag tänkte berätta lite. Detta försöker vi tänka på varje vecka när vi gör veckomenyn.

  • Handla ekologiskt. Det mesta finns faktiskt.
  • Handla närproducerat. Inte lika lätt, men jag försöker hitta sånna alternativ där det går.
  • Inte äta så mycket kött. Minst två hel-vegetariska rätter varje vecka*. Mycket baljväxter här.
  • Fisk minst en gång i veckan. Det finns faktiskt Krav-märkt fisk också.
  • Utesluta halv-/helfabrikat, som bara innehåller massa tillsatser.
Det är både för vår värld och vår egen hälsa som vi försöker äta så här. Många har invändningen att det är dyrt med ekologiska varor, men om man drar ner på köttätandet finner man att matkontot reduceras kraftigt ändå. Frukt och grönsaker får vi hemlevererade från Årstiderna. Allt ekologiskt, och grönsakerna även närproducerade. På vintern blir det mycket rotsaker, men ärligt, tomater är ju ändå inte goda på vintern. Appropå närproducerat så har jag tänkt prova på Ekobeställarna, där man kan beställa både kött, mjöl, grönt och annat, allt närproducerat (max 25 mil från utlämningsstället). Finns i Uppsala, Göteborg, Stockholm och Jämtland.

Vi är långt i från proffs på detta, och det slinker såklart ner en del dåligheter här också, men vi försöker. Hoppas jag kunde inspirera nån.

*Vi lagar så det räcker till matlådor också, så för mig och maken blir det vegetariskt 4ggr/vecka. Sessorna får vegetariskt minst en gång i veckan hos dagmamma-My.

5 kommentarer:

  1. åh, tusen tack!!
    nu är ju allt uppåner, men när vi landat i nya stan ska även den delen av tillvaron ses över.

    SvaraRadera
  2. Vad flott att ni är så duktiga med maten! Ekobeställarna har jag hört talas om. Jag är väldigt sugen på att prova både det & Årstiderna.
    Nu är jag tillbaka i bloggen efter långt uppehåll. My gosh, 2 månader skrev jag, men det är ju 3... Tiden rusar som vanligt. Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Kapybaran: ja, man måste ju ha ordning på det grundläggande först.

    Tjejen: när man väl börjat blir det lätt en besatthet. Härligt att du är tillbaka på blogg-banan!

    SvaraRadera
  4. Om alla gjorde lite, så skulle det räcka långt. Försöker själv handla ekologiskt och närproducerat, men vissa veckor är bättre än andra

    SvaraRadera
  5. Susanne: man kan ju inte mer än försöka och göra sitt bästa!

    SvaraRadera