fredag 9 januari 2009

tankar och funderingar från dag 2

Andra dagen hos dagmamma-My. I dag utökat till två timmar, men jag var med hela tiden. Och det är ju inga problem. Hade jag inte trott heller, Sessorna gillar ju att leka! Frågan är hur det går utan mamma eller pappa. Fast bara de känner sig hemma och trygga så kommer det gå bra. Och det tror jag de kommer göra.

Funderingarna ligger mera åt hur man ska få ihop allting, med vardagen. Att både hinna jobba och vara med sina barn. Vi kommer båda jobba 80% framöver för att Sessorna inte ska få så långa dagar.

Och så är det ju det här med dagmamma. Jag hade alltid föreställt mig att Sessorna skulle gå på dagis. Men nu blev det ju dagmamma, för det var det enda som fanns. Fördelarna är ju att det är en liten grupp, och att dagmamma-My verkar vara mycket engagerad i barnen. Nackdelarna kan vara att man blir väldigt känslig, allt ligger ju liksom i händerna på en person. Hon kan inte jobba hur mycket som helst, och tänk om hon blir sjuk... Nu finns det några andra dagmammor som jobbar i grupp, men dem kommer ju Sessorna inte känna lika bra. Dessutom kanske det blir trist när de blir äldre och inte har några jämnåriga att leka med, i fall åldersfördelningen i gruppen blir sån.

Men, men, man kan ju aldrig veta. Den övervägande känslan just nu är i alla fall positiv, och skulle det ändras av nån anledning så får vi väl ansöka om dagsiplats då. Nu när de är små tror jag att detta kommer bli jättebra.

9 kommentarer:

  1. Är det inte en STOR fördel med en liten grupp barn? Då måste ju smittrisken i dessa vinterkräksjuke- och influensatider minska dramatiskt?! :-)
    Det är ju en STOOOOR bonus ;-)

    SvaraRadera
  2. Vi hade ju dagmamma, mina barn var ett och två när de började (jag har femton månader mellan - nästan som tvillingar) - det var helt underbart. Sonen som fortfarande sov middag fick sova i dagmammans säng, regniga dagar hade de mys i soffan med film, de fick hemlagad mat varje dag.

    De var en grupp dagmammor och visst var det knöligt ibland när dagmamman var sjuk, men efter ett tag tycker barnen att det är jättekul att få vara hos någon annans dagmamma :)

    När barnen blev typ tre-fyra, slutade hon och vi flyttade till dagis. Det var perfekt, dagmamma när de är små och sen dagis när de är större. Då får de trygget och sen även träning på att funka i stor grupp vilket de behöver sen när de börjar förskoleklass :)

    Oj, vilken lång kommentar, sorry!

    SvaraRadera
  3. G: jo, det hoppas vi på!

    sara: ingen fara för lång kommentar, jag blir bara glad över att höra andras erfarenheter med dagmamma! Låter som ett bra upplägg för er!

    SvaraRadera
  4. Vår dotter var hos dagmamma från 1,5 års ålder till hon blev tre. Det funkade bra! Hon trivdes kanon och vi fick ta dit vagnen så sov hon ute även där.
    Efter det fick hon börja på dagis, och det är ju en helt annan grej. Hon trivs kanon där nu men jag tror inte det skulle ha gått att sätta henne på dagis med en gång. Det var en bra inkörsport med en liten grupp, för vår del i alla fall.

    Lycka till, det kommer säkert att gå bra!

    /Mickis

    SvaraRadera
  5. Mickis: Det låter ju helt perfekt!

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte heller att ni behöver oroa er för att det är en liten grupp, jag ser det snarare som en fördel. Tjejerna kommer att slussas in i stora grupper förr eller senare ialla fall. Det där med att dagmamman blir sjuk tror jag inte heller blir något problem. Mandy har en favoritfröken på dagis, är hon sjuk så är det säkert samma sak. Någon saknas och det är någon annan där. Ni pustar nog ut snart, barn är enklare och mer sociala än vad man tror. Jag jobbar 75% och Mandy går mellan 11 och 20 timmar i veckan, helt perfekt :D

    SvaraRadera
  7. Kul om du fortsätter skriva om hur det fungerar med dagmamma. Jag var lite nyfiken på varför ni valt dagmamma eftersom det är lite ovanligt, men nu vet jag ju. Jag funderade ett tag på dagmamma, det satt lappar uppe från dagmammor i parken där vi brukar hänga och då kom jag på att det var ett alternativ. Nu blev det dagis av olika skäl, bla för att vi fick ett nästan på krypavstånd. Jag är nöjd med det men det är alltid intressant att lära sig mer om andra alternativ. Just det här med liten grupp kan nog vara bra. Och spridda åldrar är säkert väldigt utvecklande för barnen.

    SvaraRadera
  8. Ja, det blir ju en helt ny tid i livet, när båda börjar jobba. Det där med att få det att gå ihop har vi brottats med sedan äldste började på Dagis för 11 år sen ;-) Vi har trixat med heltid o förskjutna arbetstider o olika former av deltid - jag tror det viktigaste är att man är flexibel o beredd på att ändra sig utifrån barnens behov o de egna jobben. Att ni båda tänkt jobba deltid verkar ju vettigt!

    Sen tror jag att dagmamma är perfekt för små barn! Små barn behver inte en massa kompisar o många barn omkring sig utan tryghet och mys! Sedan kan man ju byta till Dagis när de blir äldre om det känns som att det finns behov!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Jenny: ja, så tror jag också! Härligt att ni kan fixa så med tiderna, trots att vi både kommer jobba 80% så blir det fler timmar för Sessorna än för M...

    e: jag lovar fortsätta med rapporter!

    Pia Plupp: jag tror det blir mycket bra att båda jobbar deltid!

    SvaraRadera