torsdag 11 september 2008

recycle

När man har två barn som är lika gamla kan de ju inte ärva kläder av varann. Då känns det hemskt onödigt att köpa nya vinteroveraller och dylikt varje säsong. Därför älskar jag Tradera. Vilken guldgruva. Förutsatt att man har lite tålamod så hittar man i princip allt. Det verkar finnas många barn därute som drunknar i nya märkeskläder som de inte hinner använda. Det är dessa jag snokar upp och köper för en bråkdel av nypriset. Just i dag har jag hämtat ut två paket med PoP-overaller till vintern. Den ena med alla lappar kvar (!) och den andra använd ett fåtal gånger. Inte nog med att det känns bra i plånboken, det känns lite bra i världssamvetet också, att inte bidra så mycket till slit-och-släng-mentaliteten. För ett djupare inlägg i resurs-debatten rekomenderar jag att ni läser här. Min kompis Emma är en smart och driven tjej som håller på med oändligt viktig forskning. Dessutom skriver hon otroligt bra. Läs och begrunda!

7 kommentarer:

  1. Gillar också Tradera. Just vinteroverallen känns onödig att köpa ny när de är så små. Vilken storlek tog du? Tycker det är så svårt med storlekarna.

    SvaraRadera
  2. Det är strålande att man köpa av varandra i stället för nytt hela tiden. För shoppa vill man ju... Jag köpte en hel drös kläder på en jättebra bloppis för en billig peng, hade paketet hemma nästa dag, allt ser helt oanvänt ut och allt passade perfekt. Jag är helnöjd! =) http://emmabloppar.blogspot.com/ (Fint namn har hon också! ;)

    SvaraRadera
  3. lena: jag körde på strl 86. Rätt stor nu, men det funkar, och jag hoppas den kan räcka hela vintern.

    emma h: bloppis är super!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det är toppen att handla på Tradera. Jag är dålig på det men fenomenal på att hitta bra reor istället. POP i Barkarby är genialt.

    Vad otrolgit fina bilder du har lagt in!

    SvaraRadera
  5. emma: jag är i stället dålig på reor.

    SvaraRadera
  6. Jag är en trogen traderare. Mandy fick en po.p-overall i strl 86 för 300 spänn plus 44 spänn frakt, ett riktigt kap för den kan knappt varit använd :D Just nu spanar jag på kavatstövlar, min unge har feta fötter o då passar inte ecco :(

    SvaraRadera
  7. Jag skulle inte heller få för mig att köpa nya overaller fran affär när det finns tradera och blocket! Nu behöver jag iofs inte köpa några vinteroveraller alls, men ändå kan jag sukta efter Reima overaller på Blocket. Sjukt bra overall måste jag säga :)

    SvaraRadera