tisdag 30 september 2008

bokmalar

Jag har alltid älskat att läsa. Efter tre år på lilla lågstadieskolan tyckte jag mig ha läst alla böcker i skolbiblioteket. En gång i veckan tog mamma med mig till det lokala biblioteket så jag fick låna en kasse böcker. När jag gick hem till kompisar gömde de sina böcker, för annars läste jag hellre än lekte. Än i dag är läsning en av mina favoritsysslor. Att ägna en ledig dag åt att sträckläsa en bra bok är något av det bästa jag vet.

Och nu verkar mina älskade Sessor gå samma väg. Om de fick välja skulle de jämt sitta i någons knä och läsa böcker. Än så länge är det mest bilderböcker, men de blir verkligen helt uppslukade. Titta, peka, göra ljud, bläddra själv, visa vad som är på bilderna, fråga vad som är på bilderna. Ofta samsas de bra, men då och då blir det bråk och de vill sitta själva i knäet, utan syrran. Syskonkärlek kallas det visst.

4 kommentarer:

  1. Haha var du också sån? :) Mina kompisar tyckte jag var så tråkig för jag ville bara läsa hela tiden.

    SvaraRadera
  2. lena: det är du och jag, tjejen!

    SvaraRadera
  3. Bokmalar är härligt! Jag tillhör också gänget. Och kul att sessorna gillar böcker! Sixten verkar tycka det är kul också, fast han har lite kort attentionspan... Men, jag längtar från pekböckerna till sagorna...

    SvaraRadera
  4. anna: jag känner igen det där med kort attentionspan. Men det blir bättre!

    SvaraRadera