måndag 7 januari 2008

jag.blir.så.trött

Sessornas sömn är ju ett kapitel för sig som trogna läsare av bloggen noterat. Dagsömnen sker i princip undantagslöst ute i vagnen nu för tiden. När pappan är ledig och man är två kan det gå att söva dem inomhus. I dag fick jag ett ryck och försökte mig på det själv. Efter ca 15 minuter och inte så farligt mycket gråt sov faktiskt båda. Då ringer telefonen! Sessorna vaknar och vill inte somna om. Mamman är trött. Det blir nog en tidig eftermiddagspromenad i dag.

Note to self: stäng av telefonskrället om Sessorna ska sova inomhus.

5 kommentarer:

  1. Jag har en dotter som alltid sovit ute i vagn. Tvärvägrat att sova inne, även då hon varit sjuk så är det bara att rulla ut vagnen på trappan... Det är ju både för- och nackdelar. Har ju kunnat lämna till farmor & mormor och har hon haft vagnen med vet man att hon kan sova. Men ibland skulle man ju själv vilja gå och vila och då vill man ju så j-la gärna att hon skall sova inne!!
    Men nu som treåring så har hon börjat sova enstaka dagar inne.

    SvaraRadera
  2. Jag känner till ett par som har båda sina döttrar sovandes i vagn på balkongen, dag som natt och i ur och skur. De har sovrumsfönstret mot balkongen så det funkar för dem.

    Jag tror att fenomenet är ganska vanligt. Vi har just upptäckt att Malte helst sover i vagnen. När vi äter frukost åker han ut på altanen fullt påklädd, då somnar han på två röda. När jag skriver det här har jag däremot fått båda att somna inne. Det är ett under att malte-palten höll sig sovandes under den timme (!) som det tog för Hedda att skruva sig till sömns. Hon skulle sjunga, leka, hoppa i sängen, ja, allt man kan hitta på för att hålla sig flytandes. Utvecklingsperioder närmar sig för damen som ju blir två om tre månader.

    Ja, stäng av telefonen och dörrklockan med för den delen. En gång innan jul väckte Jehovas bägge mina barn varav den ena vägrade somna om och var kinkig resten av dagen. Inte nöjd Emma.

    SvaraRadera
  3. Mickis: mina tjejer vill hellst att vagnen ska rulla oxå, så det blir många långa promenader... bra för mammans hälsa kanske? men som du skrev, vore ju skönt att själv få vila nån gång...

    Emma: man får helt enkelt hitta lösningar som passar! Tänk att lill-Hedda snart fyller två!

    SvaraRadera
  4. Ja min dotter ville också bara sova när vagnen rörde sig. Men den gångan var faktiskt jag envisare!! (typ enda gången i hennes liv...)

    Det tog väl en vecka men sedan var det bara att rulla ut vagnen så sov hon. Men den veckan stod jag många minuter ute och vaggade vagnen och läste bok... Säkert en syn för grannarna.

    Men då hade ju inte jag två som kunde väcka varandra.

    Äsch så länge det funkar så är det väl bra vilket som!

    SvaraRadera
  5. mickis: jag tänker som så att det är nyttigt med all motion jag får! och hemma i lägenheten kan jag inte ha vagnen ute, så det är ingen idé att jag lär dem sova i den stillastående.

    SvaraRadera