onsdag 19 december 2007

lärdomsstaden tur och retur + sömnsnack (igen!)

I dag blev längtan efter mamma-polarna för stor, så när maken skulle till arbetsplatsen för att ta igen lite jobb (fastän han är ledig!) så hängde jag och Sessorna på, för att träffa föräldragruppen. Det är roligt, men intensivt att träffas 8 mammor och 10 barn. Sessorna var helt utslagna och somnade utan knot i bilen hem. Jag kunde alltså köra i lugn och ro och formulera en sömnstrategi. För det håller inte att de vaknar 5 gånger per natt. Var. De senaste veckorna har det varit så, och då får de komma upp i vår säng och somna om vid tutten. Lata mamman låter dem sen ligga kvar och mysa. Men när de vaknar till och märker att mamma och tutten är borta (ligger nu vid andra tvillingen) så blir det förstås ledsna miner och inget utom mamma och tutten hjälper. Så jag flyttar mig från tvilling till tvilling och så mycket sömn blir det inte för mig. Har läst på en del om sömn och nu alltså formulerat en egen strategi:

1. Somna i egen säng, där det är så mysigt som möjligt. Det är görligt, efter lite tutte på kvällen lägger jag ner dem och buffar lite i rumpan. I dag har jag dessutom lagt ner varsin av mina använda linnen så det ska lukta mysigt.

2. När de vaknar ska de få tutte, men liggandes i mammas knä, och när de lugnat sig ska de ner i sängen igen. Detta kan bli lite tufft för mig, eftersom det innebär att jag inte kan ge dem bröstet halvt i sömnen. Men det är här jag hoppas att de lär sig att det inte är så himla mysigt att vakna och vilja tutta stup i kvarten.

Denna strategi kommer att innebära att jag är trött som tusan på dagarna, men eftersom maken är ledig rätt mycket över jul/nyår hoppas jag kunna sno åt mig lite dagsömn.

3. Jobba vidare med dagsömnen. Målet är att de ska sova två ordentliga pass på dagen, inte bara sånna där halvtimmes-snuttar. Det funkar ju oftast i vagnen nu, så jag har hopp om att det kan gå inne också framöver.

Återstår att se om jag orkar genomföra detta och i så fall om det hjälper. Jag återkommer i frågan.

3 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna! har ännu inte läst klart min bok men om det är några tips som funkar så hojtar jag! Har däremot lyckats stoppa in nappen de flesta ggr hon vaknar nu.

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Jag hoppas verkligen att du får lite mer sömn snart. Det verkar riktigt tungt det där. Jag skäms för att jag gnäller ibland, när jag läser om hur du har det på nätterna.

    SvaraRadera
  3. lena: vi försöker med napp oxå, men den är ingen hit...

    isolde: tack. det låter faktiskt värre när man beskriver det. oftast upplever jag inte det som så jobbigt!

    SvaraRadera