måndag 19 november 2007

på begäran

Här kommer receptet på kladdkakan med vit choklad som jag bakade till min födelsedagsfest:

Kladdkaka med vit choklad:

150 g vit blockchoklad
150 g smör
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 tsk rivet citronskal

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform med löstagbar kant.

Smält choklad och smör i en skål över vattenbad. Låt svalna lite.

Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med chokladen och smöret. Tillsätt ägg och citronskal och och rör om till en slät smet.

Här smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min.

Glasyr: Blanda 2 dl creme fraiche med 1/2 dl florsocker och 1 tsk vaniljsocker. Bred över kakan. Strö över granatäpplekärnor. Eller nåt annat gott. Jag har provat med blåbär också, det blir mumsigt.

Enjoy!

7 kommentarer:

  1. Jag fick förtroendet att baka två sådana här tårtor till födelsedagen och jag fuskade! Dvs jag smälte smöret och chokladen i en kastrull på svag värme, inte i vattenbad. Det gick bra.

    SvaraRadera
  2. Åh vad mumsigt det låter. Det här måste jag prova att baka.

    SvaraRadera
  3. mamma: så busigt!

    jonna: jag rekomenderar den varmt!

    SvaraRadera
  4. just snyggt! locka med mig på boot camp -och se'n publicera det här?!

    fast... jag har ju bara åtagit mig att träna, inte att sluta äta gott.
    nu ska här bakas

    SvaraRadera
  5. kapybaran: sorry! men lite sötsaker måste man ju faktiskt få äta!!

    SvaraRadera
  6. åh. vilken vitchokladdröm. den här ska jag prova, tack.

    SvaraRadera