måndag 8 oktober 2007

Promotion


För er som undrar: promovering/promotion är enligt wikipedia:

"Promotion
är en akademisk ceremoni då insignier för doktorsexamen (tidigare doktorsgrad) utdelas: diplom, doktorshatt eller lagerkrans och doktorsring, kallad doktorspromotion. Själva doktorsexamen erhålls i och med att avhandlingen efter disputationen har fått betyget godkänt och universitetets examensavdelning därefter utfärdat examensbevis, Deltagande i promotionen är numera frivilligt. Tidigare förlänades doktorstiteln genom själva promotionsritualen. Den person som utför promotionen kallas promotor."

Man tar alltså på sig frack/balklänning och får under högtidliga former diplom och krans/hatt. Därefter bjuder universitetet på bal på Slottet. Tyvärr blev min make tvungen att jobba och jag ville inte gå på bal själv så jag hoppade över den. Lite ledsamt. Fast vi fick ju åka på bröllopsresa och det smäller ju ändå högre (först fick han inte ledigt för den, utan fick fixa och trixa en del, och då rök promoveringshelgen)!

2 kommentarer:

  1. Aha, jag fattar. Vilken högtidlig grej! Jag fattar att du är besviken för att du missade den. Och varför du avstod.

    SvaraRadera
  2. camilla: det blir inte alltid som man tänkt sig. fast det kan ju bli bra ändå!

    SvaraRadera