onsdag 31 oktober 2007

påhopp

Jag upphörs aldrig att förvånas över folks framfusighet. OK att nån vill kolla in mina söta twins (de är ju sötast i världen), men i dag utspelade sig följande: Jag är ute och går, Stella i bärsjal. En kvinna kommer fram till mig:

-Har du en sån där bärsele? Vet du att det inte är nyttigt för barn att sitta så raka i ryggen?
-Nja, nu har jag en sjal, som gör att barnen sitter ergonomiskt.
-Jaha, så bra. Tänk vilka nymodiheter det finns. Men folk borde veta hur dåligt det är för deras barn att gå runt med sån sele.
-Jaha, jaja, tack och hej.

Vad har hon för rätt att hoppa på folk sådär? Jag har också hört att sele av typ BabyBjörn ej är så nyttigt för barn, men jag kan alldeles för lite om anatomi/ergonomi för att uttala mig. Och ska man verkligen hoppa på okända människor sådär?

7 kommentarer:

  1. Folk tar sig verkligen friheter att leverera all möjlig oönskad kritik så fort man får barn. Alla har något att säga...

    För övrigt så har jag en bärsele som Mira älskar att åka omkring i (kortare svängar, annars tar vi vagnen). Jag är ganska säker på att hon skulle säga ifrån om hon hade ont någonstans, bäbisar gör ju liksom det!

    SvaraRadera
  2. Sjukt att okända kommer fram och säger sådant ja!!

    Och det lär knappt vara skadligt att sitta i tex en bb-sele under en promenad... det är ju knappt så att man ständigt bär runt dom i selar eller sjalar... och precis som mi skrev, bebisar brukar vara bra på att säga till...

    SvaraRadera
  3. mi: eller hur!

    hemlliz: när man har barn blir man helt plötsligt allmängods som folk kan hoppa på hur som helst!

    SvaraRadera
  4. nej, jag tycker inte att det rätt att hoppa på folk sådär.
    Hon har ju faktiskt ingen aning om hur just ditt liv ser ut.
    Jag hade Signe i Babybjörn ibland när hon var mindre, inga långa stunder, men det funkade bra för oss. Och jag har svårt att se faran i att använda den kortare tider.
    En del människor har verkligen inget bättre för sig!

    SvaraRadera
  5. act as if: eller hur! man vet ju själv vad som funkar för en och ens barn. barn har ju liksom en förmåga att säga ifrån när nåt inte är bra...

    SvaraRadera
  6. Oj oj, jag har varit med om sånt där men inte med Mandy utan med en väns son som då var spädis. Hon har själv ont i ryggen så jag bar på honom varpå en tant på ungefär 140 år kommer fram: "Du ammar väl?!"
    - "Nej, det är inte mitt barn. Det är min väns son."
    Tanten frågar ju såklart henne samma fråga, men då hade faktiskt kompis nummer två som också var med, stake att fräsa: - "Det har du inte med att göra."
    Jag hade aldrig vågat säga något sådant, jag är också sådan som blir ställd och tänker igenom alla såna här saker i efterhand men visst är det sant!

    Det finns folk till ALLT.

    Hoppas allt är bra med er annars, förutom sömnen :)

    SvaraRadera
  7. Jenny: när man har bebis verkar man helt plötsligt vara allmängods ;)
    Vi mår bara fint, tackar som frågar!

    SvaraRadera