onsdag 27 juni 2007

amning

Amning tar ju upp stor del av en småbarnsmammas tid. Och trots att det är det mest naturliga i världen så är det inte självklart att det funkar för alla. Jag har under hela graviditeten tänkt att jag vill helamma mina tvillingar, men samtidigt tänkt att det får gå som det går. Därför känner jag mig sååå tacksam över att det funkar så bra. Eftersom de är för tidigt födda fick de ersättning i början, och var lite för slöa för att lära sig amma på direkten. Men det tog bara nån vecka så funkade det bra. Visst, det fanns stunder där på neo då allt kändes nattsvart och jag tänkte att det aldrig skulle gå. Men det gick, och nu är vi värsta teamet, jag och våra prinsessor. Med hjälp av en amningskudde dubbelammar jag dem allt som oftast, och det verkar vara så de trivs bäst. Inte heller har jag drabbats av såriga bröstvårtor eller mjölkstockning. Visst, problem kan uppstå senare också, men just nu funkar allt jättebra och det är jag så glad och tacksam för.

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att det fungerar. Jag helammar och är otroligt tacksam för att det fungerar. Har också en premis och gav ersättning i början innan han orkade äta själv och då blir man kanske lite extra tacksam över fungerande amning. Är imponerad av din dubbelamning, jag har fullt upp med en bebis :)

    SvaraRadera
  2. coolt att du kan dubbelamma. Jag har nämligen tänkt på det där med amning och tvillingar, att det bästa vore att kunna dubbelamma, att det annars kan bli tufft att först amma den ena och när den är klar så är det dags för nästa.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att allt funkar. Jag helammar också nu, vi ska väga imorgon och då får vi se hur det gått, dvs om han får i sig som han ska. Fast jag tror det för han är rätt så nöjd för det mesta.

    SvaraRadera
  4. amningen är guld -så otroligt skönt när det funkar! med tanke på sessornas viktuppgång verkar du sannerligen inte ha några problem där :-)
    här verkar det oxå funka,vilket är toppen! dubbelamning regerar ju. så mysigt!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt att kunna dubbelamma... Jag tycker det är tillräckligt komplicerat med en knodd och kan inte tänka mig hur skicklig man måste vara för att sköta två samtidigt. Respect!

    SvaraRadera
  6. alla: det är verkligen fantastiskt. Dubbelamning kräver dock lite assistens, men det är så värt det!

    SvaraRadera