onsdag 9 maj 2007

föräldrautbildad



Så, nu är vi redo att bli föräldrar. I dag var sista delen av föräldrautbildningen på MVC. Denna gång visste flummet som kom ur Farbror Barbro-barnmorskan inga gränser. Visst, det handlar mycket och känslor och sånt när man får barn, men idag kändes det som hon var utbildad hos nån schaman i djungeln i stället för inom svensk vetenskaplig sjukvård. Hon kunde inte svara på en enda konkret fråga och jag känner inte att jag har lärt mig nånting. 3 1/2 bortslösade timmar på en obekväm stol. Visst, det var värdefullt att få gå på studiebesök på förlossningen och ventilera vissa funderingar angående graviditet, förlossning och föräldraskap, men hela kursen bestod helt klart av för mycket flum för min smak. Men så är jag också en extrem forskarnörd med stor faiblesse för fakta. Alla är vi olika.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig! På vår föräldrautbildning var alla fullständigt i förvirring av barnmorskans formidabla sätt att inte över huvud taget kunna hitta någon röd tråd (som ändå borde vara ganska enkelt...) och den velourklädde man som verkar ha legat på frystorkning sen -68, som skulle sköta pappagruppen. Gulp.

    SvaraRadera
  2. anna: man undrar ju var de gräver upp alla dessa flum-barnmorskor!

    SvaraRadera