måndag 30 april 2007

sista april

I övriga Sverige firar man Valborgsmässoafton med lite fest och brasa på kvällen. I Uppsala firar man Sista april med ett hejdundrande kalas hela dagen. Ska man göra det helt rätt ser schemat ut som följer: champagnefrukost, forsränning, sillunch, champagnegalopp och sen fest på kvällen. Nån brasa ser man oftast inte skymten av. Jag har nu bott i Uppsala i 10 år och i stort sett kört hela rejset varje år. Men inte i år. Maken jobbar och för mig är det inte att tänka på att trängas bland tusentals fulla studenter och sitta på marken och äta picknick. Lite sorgset känns det. Men samtidigt skönt. Det blir en liten fest med några bekanta i kväll, och det är nog allt jag orkar med. I framtiden får vi väl se hur man firar med barn. Men jag anar att champagnegaloppernas tid förevigt är över. Och jag är kanske inte så ledsen över det. Man har ju alltid minnena kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar